Kunstmatige keukenintelligentie

Gijsbregt Brouwer Grootkeuken
Gijsbregt Brouwer

Recent mocht ik een aantal keer uitleggen wat Artificial Intelligence betekent voor de wereld van food, drinks & hospitality. Dat deed ik onder meer voor een grote supermarktketen, voor foodproducent en voor de leden van Grootkeuken Nederland (wel bekend bij veel van de lezers hier).

De insteek van die lezingen was elke keer ongeveer gelijk. Er is kunstmatige intelligentie om ons heen, maar die herkennen we niet als zodanig (de saaie AI, noem ik dat) en, sinds ChatGPT eind 2022, is er kunstmatige intelligentie die we heel goed (misschien zelfs te goed) herkennen en om ons heen zien (de sexy AI, noem ik dat). En dan is er nog een derde vorm van AI, die we gewoon vaak vergeten.

De saai AI vind je steeds vaker in de professionele keuken, vaak verwerkt in de apparatuur die we veel gebruiken. Denk aan programma’s in ovens die meedenken met hoe lang iets onder de grill moet of prullenbakken die meten hoe veel je weggooit en vervolgens aangeven hoe je met minder afval kan koken. Een volgende stap is dat deze apparaten met behulp van sensoren nog slimmer worden. Denk aan computer vision (zoals bij de zelfrijdende Tesla’s) of smart thermometers. Ook in de software die gebruikt wordt voor reserveren, inkopen, personeelsplanning en receptenbeheer zit vaak al AI.

De sexy AI gebruiken we allemaal en masse sinds de grote uitrol van ChatGPT  eind 2022. Het is zogenaamde generative AI, we kunnen er tegen praten en het praat terug, vaak met heel zinnige zaken, soms met complete onzin. Copilot van Microsoft, Bard van Google, maar ook open souce modellen zoals Mistral zijn hier, naast marktleider ChatGPT, bekende voorbeelden van. Deze AI is nog best lastig om te gebruiken in de professionele keuken, want je wil niet een recept waarin je zogenaamd slimme chatbot een beetje heeft zitten hallucineren.

Achter de schermen en zonder dat we het echt door hebben wordt AI overigens al veel vaker gebruikt. Namelijk als de chef, de sous, de F&B manager, de directie, de inkoper of wie dan ook in de organisatie haar of zijn smartphone gebruikt. Een zinnetje vertalen voor een buitenlandse collega: AI. Een foto zoeken van een gerecht in je foto app: AI. De kortste route zonder files naar de cash & carry: AI.

Dat gebruik van de smartphone onder de AI-revolutie scharen, klinkt misschien wat flauw. Maar het is precies het punt dat ik wil maken. De ondersteuning door AI in (professionele) keukens en de organisaties daarachter, zal niet (alleen) via zoete poëtische chatbots komen met hun creatieve ideeën, maar vooral via apps en operating systems op apparaten die wel al heel veel gebruiken.


Laat je inspireren door deze verhalen