NordCap Nederland is onderdeel van de NordCap Group, een groothandel en fabrikant voor grootkeukens waar nét even met een andere blik naar bijzondere en innovatieve keukenoplossingen gekeken wordt. Het bedrijf vertegenwoordigt in die hoedanigheid ruim 50 merken. Daarnaast dragen zij via hun dealers en partners zorg voor de service, het leveren van onderdelen, het verzamelen van data en het sterk in de markt zetten en beschermen van hun merken.
Overal waar koffie wordt gedronken buitenshuis, kunnen onze producten staan.
Commercieel directeur Joshua Winnen: “We zijn bekend in de high traffic wereld, dus o.a. tankstations, maar we leveren ook veel aan de zorg en aan de klassieke horeca.” Voorbeelden van projecten waar NordCap Nederland bij betrokken is geweest, zijn de verzorging van de koeltechniek van twee-sterrenrestaurant Brut172, de tankstations van Shell, de keukenvoorzieningen in het AMC en de bedrijfscatering van het hoofdkantoor van booking.com, een van de grootste kantoorgebouwen van Nederland. “We zeggen eigenlijk altijd: ‘Overal waar buitenshuis koffie wordt gedronken, kunnen onze producten staan’.”
“Bij uitdagende locaties wordt gekeken naar de merken die wij in ons programma hebben, omdat die innovatief en vooruitstrevend zijn, en omdat ze oplossingen bieden waar de huidige markt naar vraagt. Zo kunnen wij met onze producten voedselverspilling tegengaan door de inzet van koeltechnieken waarmee je de bewaartijd van voedsel kunt verlengen. Ook verkopen we producten die met natuurlijke gassen werken of een langere levensduur hebben, wat beter is voor het milieu. Daarnaast gaan onze innovaties over de vraagstukken van dit moment, zoals hoe je door slimmere apparatuur in te zetten met minder personeel kunt werken. Of hoe je meer volume uit een apparaat kunt halen met minder energie, door met slimme regelaars te werken of zelfs met één apparaat meerdere doelen kunt bereiken. Qua footprint is dit fijn, maar je kunt op die manier ook bij kleinere concepten meer bereiken gedurende de dag.”
Joshua: “We hebben anderhalf jaar geleden een NordCap Experience Center geopend in Waddinxveen, midden in het ’t Groene Hart. Daar inspireren wij eindgebruikers en geven we technische trainingen en workshops aan de adviseurs van onze uitvoerende partners om kennis over te dragen. Ook geven we workshops en informatiesessies aan de eindgebruikers over hoe om te gaan met zaken zoals personeelstekort, energietransitie, duurzaamheid en efficiëntie. Onderwerpen die voor ons erg belangrijk zijn.”
Zo proberen we ons werk meer zin te geven dan alleen een doos door te schuiven.
“Met de huidige uitdagingen waar we als wereld mee te maken hebben, moeten én willen we als bedrijf een verschil maken. Energietransitie, duurzaamheid en de nieuwe Europese wetgeving CSRD die bedrijven verplicht te rapporteren over duurzaamheidsactiviteiten maken dat je anders gaat nadenken over hoe je een bedrijf runt. Daarnaast kijken wij naar het sociale domein, dus hoe je onderneemt als organisatie en waar je als bedrijf voor staat. Zo proberen we ons werk meer zin te geven dan alleen een doos door te schuiven.”
“Ons duurzaamheidsprogramma heet ‘We care for food’ en dat is uiteindelijk ook wat onze producten doen. We focussen ons op premiummerken, die de zorg voor voedsel kunnen garanderen. Bovendien hebben we op initiatief van een van onze oprichters die zelf imker is, vijf jaar geleden een convenant getekend met de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. We hebben een lijn ontwikkeld om de imkerij te professionaliseren en ondersteunen de bij. Deze staat onder druk, dus er is geld nodig voor onderzoek. Wij proberen daar op onze manier aan bij te dragen. Dat is waar ‘We care for food’ uiteindelijk voor staat: proberen met elkaar het verschil te maken.”
Redacteur: Flora Bakker