Personeelsbeleid

Personeelsbeleid

Personeelsbeleid voor werken in een professionele keuken

Goed personeel is schaars. Als horecaondernemer weet je daar alles van. Net zoals je weet dat je medewerkers net zo belangrijk zijn als de gerechten die je serveert. Door goed te zijn voor je medewerkers, ben je goed voor je gasten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In veel horecaondernemingen ontbreekt het aan een duidelijke structuur. Er is altijd wel iets anders belangrijks dat meer aandacht nodig heeft. 

Maar die structuur is wel wat je medewerkers nodig hebben. Het helpt ze om efficiënter, professioneler en klantvriendelijker te werken. Dat geldt voor alle type medewerkers binnen je organisatie. Voor de bediening, de managers, de chef-koks en de afwassers. 

Iedereen is even belangrijk

Voor elke horecazaak geldt hetzelfde: het succes staat of valt met het personeel. En dan hebben we het echt over al het personeel. Van managers en chefs tot de afwassers en de bediening. Iedereen is even belangrijk en moet een groot deel van de dag onder hoge druk presteren. Daarom moet het voor al je medewerkers duidelijk zijn wat de verwachting is. 

Zorg er daarom voor dat al je medewerkers goed begrijpen in wat voor zaak ze werken. Welk serviceniveau heb je voor ogen? Wat is je plan met je gasten? Het juiste personeel voor een quick-service restaurant of koffiezaakje is voor een full-service restaurant misschien wel helemaal niet geschikt. Het is goed om daar rekening mee te houden. Zo weet je zeker dat iedereen binnen je organisatie op zijn plek zit.

Zorg voor een duidelijk plan

Weer even terug naar de structuur. Zorg ervoor dat er voor al je medewerkers een duidelijk plan klaarligt. Ad hoc werken lijkt in de keuken en daarbuiten misschien bijna niet te voorkomen, maar niets is minder waar. Door in een briefing duidelijk vast te leggen wat het plan voor de dag is, weet iedereen precies wat hij of zij moet doen. Medewerkers lopen elkaar niet in de weg en staan niet ‘niets’ te doen, terwijl er zoveel werk is. Ze weten juist precies wat er van ze wordt verwacht, waar die dag de focus op ligt en hoe ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het team. 

Voor de briefing van het plan maak je dagelijks even tijd. Als het nog rustig is, roep je iedereen bij elkaar om het plan door te nemen. Pas op dat je het moment niet alleen gebruikt om mededelingen te doen. De samenkomst is een mooi moment om kennis te delen, zaken te verbeteren en medewerkers voor te bereiden op nieuwe ontwikkelingen.  

Werk met een weekplanning 

Om in de keuken en daarbuiten echt efficiënt te kunnen werken, is er meer nodig dan alleen een dagplanning. Daarom werk je bij voorkeur met een weekplanning. Daarin noteer je per dag wat er moet worden gedaan en deel je bijzonderheden, leerdoelen en suggesties. De evaluatie van de week ervoor gebruik je om de nieuwe weekplanning op te stellen. Wat ging er goed en wat moet er beter? Omdat je die vragen aan je medewerkers stelt, laat je meteen weten dat hun mening belangrijk is. 

Een belangrijke voorwaarde voor werkplezier, is dat je medewerkers ervaren dat hun mening telt. Dat je hun werkzaamheden waardeert en iets met hun suggesties doet. Een medewerker die zich niet gehoord voelt, gaat met weinig plezier en motivatie aan het werk. Daar ondervinden niet alleen je gasten het nadeel van, maar het vergroot ook de kans dat je medewerker op zoek gaat naar een andere uitdaging. Iets dat je in tijden waarin het heel moeilijk is om personeel te vinden, natuurlijk wilt voorkomen. 

Houd er een duidelijk beleid op na

Je medewerkers tevreden houden én behouden, doe je ook door een duidelijk beleid op te stellen. Daarin leg je vast wat de doorgroeimogelijkheden zijn, welke begeleiding je biedt en hoe vaak er evaluatiemomenten plaatsvinden. Ook neem je erin op wanneer je medewerkers kunnen uitkijken naar een extra beloning. Denk aan een eindejaarsbonus bij het behalen van bepaalde doelen. 

Belangrijk bij het maken van al deze afspraken, is dat je ze ook nakomt. Doe geen loze beloftes, bied voldoende ontwikkelingsmogelijkheden en betaal je medewerkers wat ze verdienen. Dat is de enige manier om ze voor je horecagelegenheid te behouden. En ook de enige manier om ervoor te zorgen dat je gasten genieten van de service en sfeer waar ze voor komen. 

Vergroot jouw kennis, verbeter de keuken