The Villy werd in opdracht van Vastgoedbedrijf CBRE door het ontwerpbureau Pubblik&Vos ontwikkeld. Als horeca exploitant werd Hanex Hospitality, een bedrijf met Brabantse horeca roots, aangekocht. In 2021 werd in de Kolenkitbuurt aan het Bos en Lommerplein in Amsterdam de eerste vestiging, Rhapsody, geopend. Inmiddels zijn er ook vestigingen in Den Haag en Rotterdam.
Mensen samenbrengen
‘Ons doel is de mensen samenbrengen. The Villy staat voor ‘village living in the heart of the city’, vertelt Tom Heckmans van Hanex Hospitality. ‘Een plek waar grootstedelijkheid en de gemeenschapszin van een dorp samenkomen. We creëren voor onze bewoners een fijne plek om af te spreken, koffie te drinken, iets te eten of te werken. Nu voorlopig overdag, maar we hebben plannen om het tot in de avond uit te breiden.’
Voor jonge werkende professionals en aandacht voor de buurt
Veel van de bewoners zijn jonge, werkende professionals waarvoor vanuit huis werken, zeker na corona, meer een normale zaak dan een uitzondering is geworden. ‘Daar waar ouderen samenwonen heb je vaak aansluitende gezondheidsdienstverlening. Bij ons staan de ontmoetingen in de horeca centraal’, vertelt Tom. ‘Hier kun je naast lunchen en goede koffie drinken ook werken, vergaderen, printen, pakketten ontvangen, deelfietsen gebruiken en nog veel meer. Daarbij kijken we juist om onze ruimte voor activiteiten die het netwerk en de buurt versterken beschikbaar te stellen. Zoals bijvoorbeeld een VVE-vergadering of discussies over zaken die in de buurt spelen.’ The Villy probeert nadrukkelijk ook de Kolenkitbuurt te betrekken bij alle activiteiten. ‘Dan moet je denken aan boekpresentaties, presentaties van omwonenden in verschillende talen, jam-sessies en kunstpresentaties. We hosten weleens diners van de Stichting Kolenkitkoks. Die geven vrouwen, vaak van buitenlandse afkomst, een platform om zich te ontplooien tot een professionele cateringkok. Alle opbrengsten daarvan zijn dan voor hen.’
Kleine keuken, grote plannen
‘Nu hebben we nog even de focus op ontbijt en lunch’, vertelt Tom. ‘We zijn aan het nadenken om onze service uit te breiden. Onze wens is om uiteindelijk open te zijn van 08.00 tot 20.00. Maar dat moeten we heel slim doen. Onze keukenruimte is klein en daardoor is de apparatuur heel beperkt.’ Bij The Villy moeten efficiëntie en gebruiksgemak dan ook hand in hand gaan. ‘We hebben geen koks in de keuken, maar medewerkers met een feeling voor koken. Daarbij moet de apparatuur echt helpen. Zo maken we onze pannenkoeken en tosti’s in een Cibo-oven. Die is compact, neemt niet veel ruimte in en werkt razendsnel. Bovendien zijn er vierentwintig programma’s in te stellen zodat de kwaliteit altijd gewaarborgd blijft.’
De Desmon pancooler zorgt voor efficiëntie en snelheid bij het bereiden van de lunch. ‘Soms komen er een tafel van twaalf gasten tegelijk lunchen die maar een klein uurtje de tijd hebben. Dan zorgt de pancooler, waar we in de ochtend alle ingrediënten van het beleg alvast vers en gekoeld in voorbereiden, ervoor dat we razendsnel alle sandwiches vers belegd krijgen.’ Voor het grotere werk staat er ook nog een Levanti oven in de keuken. ‘Daarin bereiden we bijvoorbeeld onze pulled chicken, maar ook onze geroosterde groenten en taarten. We gaan binnenkort in een van onze andere The Villy vestigingen testen of we onze horeca ook wat meer richting diner kunnen uitbreiden. Met gerechten die passen bij de capaciteit en kwaliteit van onze mensen en apparatuur zou dat een mooie volgende stap zijn’, zo besluit hij.
Redacteur: Hans van de Meeberg
Fotograaf: German Villafane