Coffeecompany is al sinds 1996 een bekende naam onder koffieliefhebbers. De eerste vestiging opende aan de Leidsestraat in Amsterdam. Inmiddels kent elke grote Nederlandse stad één of meerdere filialen. Met de toename van het aantal vestigingen, werd de menukaart uitgebreid. Sinds een aantal jaar bestel je bij coffeecompany ook een goede croissant, lekkere cake of smoothie bij je perfect gezette flat white. Maar pas sinds een half jaar worden bij coffeecompany echt zelf broodjes bereid. In hun beperkte keukens, waar voorheen vooral de flinke espressomachines de show stalen.
Jasper Uhlenbusch (Head of Brand & Coffee, ooit als barista begonnen) vertelt er meer over: “Toen we met coffeecompany startten, verkochten we nog helemaal geen eten. De focus lag écht op drankjes. We pionierden met koffie to go, maar dat vonden Nederlanders maar een gek concept. Onze vierde buurtwinkel in de Pijp was pas echt een succes. Mensen uit de buurt schoven aan bij onze lange tafel om een kopje koffie buitenshuis te drinken.”
Vanaf 2006 kon coffeecompany dankzij een grote investeerder meer locaties in andere steden openen. Jasper: “In de tien jaar daarna zijn we van tien naar vijftig vestigingen gegroeid. Met deze grote transformatie kwam ook het besef dat we ook ons eetaanbod wat wilden uitbreiden.”
![](https://grootkeuken.nl/wp-content/uploads/2024/12/DSC2017-1920x1372.jpg)
Muffins aan de deurklink
“Het eerste fooditem dat we ooit aanboden was een schaaltje muffins van Garry’s, een bekende leverancier in Amsterdam. Ze hingen het ’s ochtends aan de deurklink, dus daar hadden we zelf nog geen omkijken naar. Langzamerhand kwamen er meer taarten en koekjes bij, allemaal van geselecteerde leveranciers. Ook experimenteerden we met broodjes die we door de slager lieten leveren, maar dit was door de hoge bederfgevoeligheid geen succes. Wat wel werkte: onze culinaire zuurdesem tosti uit de diepvries. Deze konden we efficiënt ontdooien én de bederfgevoeligheid was laag.”
![](https://grootkeuken.nl/wp-content/uploads/2024/12/DSC2199-1920x1371.jpg)
Zelf broodjes bereiden
Tot dan toe werd eten dus nooit zelf bereid bij coffeecompany. Pas sinds een half jaar is daar verandering in gekomen. Jasper legt uit waarom: “Onze 100% focus lag altijd op het bereiden van koffie. Maar we kwamen er gaandeweg achter dat er een grote klantbehoefte ontstond op belegde broodjes. We hebben wel gezocht, maar we vonden gewoon geen kant-en-klare producten die kwalitatief goed genoeg zijn. Daarom hebben we een receptuurlijn ontwikkeld met de beperkte middelen die wij tot onze beschikking hebben. We hebben gekozen voor puur puccia-brood, afgebakken in Italië. Daarop maximaal vier mooie, pure ingrediënten die onze collega’s makkelijk kunnen samenstellen. Denk aan gegrilde kip, Japanse mayonaise en kant-en-klare gegrilde groenten.”
Goede apparatuur is onmisbaar
In vestigingen van coffeecompany vind je geen centrale keukens en personeel is alleen opgeleid tot barista. “Efficiëntie, gemak en snelheid zijn daarom heel erg belangrijk in deze nieuwe richting die we zijn ingeslagen. Dan is goede apparatuur natuurlijk onmisbaar. Alle nieuwe apparatuur hebben we in onze counters verwerkt. Zie het als één grote koffiekeuken met onze koffiemachine, klapgrills, een blender voor de smoothies, afbakhoek en een saladiere om de ingrediënten van de broodjes vers te houden. Het ís misschien geen keuken, maar zo oogt het wel.”
Een voorbeeld van zo’n nieuw apparaat? Jasper: “We zijn heel erg blij met onze nieuw high speed ovens van Unox. Onze broodjes bakken we daar in af en dat moet gewoon in 1 minuut gepiept zijn!”
![](https://grootkeuken.nl/wp-content/uploads/2024/12/DSC2085-1920x1372.jpg)
Mooie plannen voor de toekomst
Het broodjesmenu is nu op drie locaties live. In het nieuwe jaar wil Jasper de nieuwe manier van werken op alle locaties uitrollen die daar geschikt voor zijn. De droom? “Dat coffeecompany over twee jaar niet alleen om koffie bekendstaat, maar ook om het lekkere ontbijt- en lunchmenu.”
Redacteur: Lori Kuiper
Fotograaf: German Villafane