Meten is weten

Gijsbregt Brouwer Grootkeuken
Gijsbregt Brouwer

In de VS hebben twee collega’s die ooit achter de slimme Nest thermostaat zaten, een nieuw product op de markt gebracht. Het heet Mill en is een slimme afvalbak voor in de keuken.

Nou ja, eigenlijk is het een heel proces, waarbij afval uit de keuken wordt gemeten en met deze data wordt diegene die het afval produceert wijzer gemaakt. Zoals ze het zelf zeggen leveren zij ‘a new way to outsmart waste’.

Ik moest aan Orbisk denken, de Nederlandse onderneming die al ruim vijf jaar aan de weg timmert met het verminderen van voedselverspilling in professionele keukens. Zij hebben een slimme afvalmonitor, eentje met kunstmatige intelligentie zelfs, die precies bijhoudt wat er weggegooid wordt. Dat betreft al snel €55.000 per jaar voor een gemiddelde klant. Er gaat gewoon een halve ton de prullenbak in, bij een beetje grootkeuken.

Orbisk werkt met een dashboard dat de data inzichtelijk maakt, wat is er weggegooid en wanneer. Dit leidt tot bewustwording in de keuken en bij de ondernemers en managers, die niet alleen vanuit duurzaamheid minder willen weggooien, maar ook vanuit de eigen marges gedreven zijn om de verspilling omlaag te brengen. De chef of ondernemer gaat zelf met het dashboard aan de slag. Dat leidt tot de beloofde (gemiddelde) besparing van €55.000 per klant.

Ook uit data van Mill blijkt dat mensen thuis flink minder weggooien omdat ze geconfronteerd worden met de verspilling. Mill bestaat een jaar en heeft de data van dat eerste jaar op een rij gezet: hun gemiddelde klant gooit 20% minder weg dan voor ze de Mill hadden. Dat komt neer op ongeveer €400 per huishouden per jaar.

Wereldwijd werken veel grote cateraars, hotelketens en horecagroepen met het Nederlandse Orbisk. Zij hebben inmiddels 600, voornamelijk grote, klanten. Want grote klanten kunnen investeren om hun verspilling omlaag te brengen. De €400 van een huishouden, uit de data van Mill, zijn laag vergeleken met de €55.000 van Orbisk.

We staan pas aan het begin van de slimme afvalrevolutie. Orbisk en Mill laten zien dat voor grote bedrijven én voor huishoudens minder verspilling binnen handbereik ligt. Maar het vraagt om investeringen, in euro’s en in tijd. Die investeringen leiden snel, eigenlijk direct, tot besparingen, zoals blijkt uit de data.

Om echt impact te maken is meer nodig. Dat kan als de afvalmonitors slimmer worden, maar vooral actiegerichter. Ik wil niet alleen weten dat ik te veel weggooi, maar ook wat ik beter kan doen. De juiste hoeveelheid bestellen, duurzamere recepten, betere mise-en-place, juiste opslag en koeling, hergebruik van ingrediënten, er is zo veel mogelijk.

Dat vraagt om een geïntegreerde aanpak van software en hardware in de keuken, maar vooral om te denken vanuit de mens en niet vanuit het probleem of de technologie.

Gemak dient de mens, dat geldt voor de werkende mens in de professionele keuken, maar zeker voor de thuiskok die voor zijn huishouden een dagelijkse maaltijd moet fixen.

Laat je inspireren door deze verhalen